گالری ما

اطلاعات تماس

مقدمه

از عایق‌های صوتی برای جلوگیری از انتشار سروصدا استفاده می‌شود. همچنین در سال‌های اخیر، استخراج ارزهای دیجیتال با استفاده از دستگاه‌های ماینر رواج زیادی داشته است. این نوع دستگاه‌ها علاوه بر میزان مصرف برق بسیار زیاد، سروصدای بالایی نیز دارند. برای جلوگیری از انتشار صدای فن‌ها و پاور دستگاه ماینر به عایق صوتی ماینر نیاز است. استفاده از این نوع عایق صوتی موجب می‌شود تا صداهای گوش‌خراش با دسی‌بل بالا تا حد زیادی کاهش یابد و باعث آزار و اذیت دیگران نشود. در ادامه انواع عایق‌های صوتی ماینر مورد بررسی قرار می‌گیرند.

بخوانید: عایق صوتی سقف

عوامل موثر در کاهش صدای دستگاه ماینر

اولین عاملی که در کاهش صدای ماینر تأثیرگذار است، تعداد و نوع دستگاه ماینر است. طبیعتاً هرچه تعداد دستگاه‌ها بیشتر باشد، آلودگی صوتی ایجاد شده بیشتر و عایق‌کاری آن‌ها سخت‌تر می‌شود. نوع دستگاه نیز در تولید صدا موثر است، بدین صورت که برخی از دستگاه‌های ماینر، فرآیند تولیدی در آن‌ها با صدای کمتری همراه است. دومین عامل نیز طراحی محیط قرارگیری دستگاه ماینر است، به گونه‌ای که اگر یک دستگاه در درون اتاق قرار گیرد، باید اتاق را به صورت یک باکس در نظر گرفت و آن را عایق‌کاری نمود. آخرین عامل نیز عایق‌کردن جعبه ماینر است. به این عامل برخلاف دو عامل قبلی توجه کافی نمی‌شود. بهتر است برای کاهش حداکثری صدا و آلودگی صوتی، عایق صوتی دیواره‌های دستگاه ماینر نیز انجام شود.

عایق صوتی ماینر

برای جلوگیری از انتشار صداهای ماینر چند نوع عایق صوتی ماینر وجود دارد که ماهیت‌های متفاوتی دارند. در ادامه مهم‌ترین این عایق‌ها به تفصیل توضیح داده شده‌اند:

  1. عایق صدا ماینر اسفنجی (شانه تخم‌مرغی یا هرمی)

این نوع عایق‌ها همانطور که از اسمشان نیز مشخص است، از جنس اسفنج یا ابر هستند و بيشتر خاصيت آكوستيك دارند تا حذف صوت و به وسیله خاصیت سلول باز می‌توانند از انتشار امواج صوتی جلوگیری کنند. خاصیت سلول باز این عایق صدا ماینر، موجب می‌شود تا ضخامت و دانسیته عایق در صداگیری افزایش یافته و افت صدا نیز بیشتر شود. همچنین برای افزایش صداگیری این نوع عایق‌ها می‌توان از زیرسازی فوم پلی اتیلن نیز استفاده نمود. این نوع عایق‌ها به حالت رولی بوده و شکل ظاهری آن‌ها به صورت شانه تخم‌مرغی و یا هرمی شکل است. این اشکال برجسته و فرورفتگی‌های زیاد موجب به دام انداختن امواج صوتی شده و از انتشار صداهای مزاحم جلوگیری می‌کند.
در واقع امواج صوتی با برخورد به اشکال چند وجهی در مسیر خود دچار شکست‌های پی در پی می‌شوند و در نهایت بسیار تحلیل خواهند رفت. این نوع عایق صوتی را می‌توان بر روی دیواره‌های دستگاه ماینر نیز استفاده کرد تا جذب صدا صورت گیرد و انتقال امواج به بیرون به حداقل خود برسد. این نوع عایق‌ها در دو ضخامت 19 میلی‌متر و 25 میلی‌متر تولید شده و هر دو برای عایق کردن ماینرها مناسب هستند. جنس اصلی عایق‌های شانه تخم‌مرغی یا هرمی، الاستومر از سلول بسته بوده و بریدن آن‌ها در ابعاد مشخص بسیار امر آسانی است.

درباره عایق صوتی درب این مقاله را بخوانید.
به علت انعطاف‌پذیری بالای عایق‌های الاستومری، می‌توان لوله‌های ورودی و خروجی ماینر را نیز عایق کرده و آلودگی صوتی را کاهش داد. نصب عایق شانه تخم‌مرغی به وسیله چسب‌های مایع مخصوص و یا بست‌های اتصالی انجام می‌شود. همچنین برخی از عایق‌های موجود در بازار به صورت خود چسب بوده و یک لایه چسبدار در پشت آن‌ها تعبیه شده است که نصب را به عنوان عایق صوتی ماینر بسیار راحت‌تر خواهد کرد اگر از صداگيري پايين آنها چشم پوشي كنيم.

  1. عایق صوتی ماینر از جنس عايق قديميپشم سنگ

از ذوب سنگ بازالت در کوره، عایقی به نام پشم سنگ به وجود می‌آید. از پشم سنگ به عنوان عایق صوتی، حرارتی و احتراق در ساختمان‌ها و مراکز صنعتی می‌توان استفاده نمود. پشم سنگ انواع مختلفی دارد که برای عایق کردن دستگاه ماینر، نوع تخته‌ای و رولی آن کاربرد دارد. در تهیه عایق پشم سنگ تخته‌ای، از رزین برای به هم چسباندن و افزایش فشار الیاف سنگ معدنی بازالت استفاده می‌شود. از این نوع عایق با ضخامت و دانسیته‌های متفاوت برای عایق‌کاری سطوح صاف کاربرد داشته و بر روی دیوارهای باکس ماینر نصب می‌شود.
برای نصب نیز می‌توان از ترکیب چسب چوب و خاک اره، گل میخ و یا بست‌های نگهدارنده استفاده کرد. ضخامت پشم سنگ‌های تخته‌ای تولیدی بین 3 تا 10 سانتی‌متر بوده و دانسیته‌ها متفاوتی نیز دارند. البته میزان تخلخل نیر امری بسیار مهم در میزان کاهش صدای عایق است. جهت عایق‌کاری لوله‌های ماینر باید از پشم سنگ رولی استفاده کرده و آن‌ را به دور لوله‌های ورودی و خروجی دستگاه پیچاند. البته باید توجه داشت که ذرات پشم سنگ به هیچ عنوان نباید به محیط داخلی ماینر نفوذ داشته باشند زیرا این امر موجب بروز اختلال در کار دستگاه خواهد شد و استهلاک زودرس دستگاه اتفاق می‌افتد. و ميبايست مضرات اين عايق قديمي را در نظر گرفت.

بیشتر بخوانید: عایق صوتی کف

  1. عایق صدا ماینر از جنس یونولیت

میزان تخلخل زیاد در ساختار یونولیت موجب می‌شود تا از این ماده برای عایق صوتی ماینر استفاده نمود. از ویژگی‌های بسیار مفید این نوع عایق‌های صوتی این است که برخلاف پشم سنگ، ساختار یکپارچه‌ای داشته و امکان نفوذ ذرات عایق به درون دستگاه و بروز اختلال وجود ندارد. این نوع عایق‌های صوتی در ابعاد و ضخامت‌های مختلف تولید شده و در بازار عرضه می‌شوند. از یونولیت برای دیواره‌های باکس ماینر استفاده شده و برای عایق‌کاری مکمل و عایق صوتی دیوار مشترک داخلی دستگاه، عایق صدا ماینر شانه‌ تخم‌مرغی به کار خواهد رفت. از مزایای اصلی عایق یونولیتی می‌توان به وزن بسیار کم، یکپارچگی کامل و ایستایی زیاد آن اشاره نمود.

عایق صوتی ماینر

  1. عایق صوتی ماینر از جنس پلی اورتان

از ورق‌های جامد پلی اورتان در ضخامت و ابعاد مختلف، عایق‌های صوتی مناسبی تولید می‌شود. وزن این نوع عایق‌ها مانند عایق یونولیتی، بسیار سبک است و امکان برش و شکل‌دهی آن نیز زیاد است. مقاومت ساختاری عایق‌های پلی اورتان موجب شده است تا از آن‌ها برای عایق‌کاری وجوه مختلف دستگاه ماینر استفاده شود. بهتر است برای جلوگیری از خروج صداهای مزاحم از داخل دستگاه ماینر به بیرون، دور تا دور لوله‌ها نیز هوابندی شود. بهتر است به عنوان یک لایه عایق مکمل از عایق صوتی ماینر شانه تخم‌مرغی برای دیواره‌های داخلی دستگاه، استفاده کرد.

تمامی اطلاعات مورد نیاز جهت پیاده سازی خدمات عایق صوتی روف گاردن را اینجا مشاهده کنید.

٥– عايق فوق پيشرفته ursa كه عايق ضد صوت مخصوص ماينر به صورت تخصصي توليد ميكند و كاملا در اين صنعت بي رقيب است.

کلام آخر

عایق‌های صوتی برای کاهش آلودگی‌های صوتی ناشی از موارد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. دستگاه‌های ماینر از جمله مواردی هستند که آلودگی صوتی در آن‌ها بسیار زیاد است و باید از عایق‌های مخصوص برای کاهش این آلودگی استفاده نمود. عایق صوتی ماینر انواع مختلفی داشته و در جنس‌های گوناگون تولید می‌شود که هرکدام بسته به نوعشان میزان جذب صدای متفاوتی دارند. از جمله عایق صدا ماینر می‌توان به عایق‌های الاستومری شانه تخم‌مرغی، عایق از جنس پشم سنگ، یونولیت و پلی اورتان اشاره کرد.

بخوانید: عایق صوتی صنعتی