گالری ما

اطلاعات تماس

مقدمه

یکی از محل‌های عبور سروصدا در هر ساختمانی، درب‌ها هستند. برخی از درب‌ها، فاصله کمی با چارچوب دارند و یا جنس درب نامرغوب بوده و سروصدا را به راحتی از خود عبور می‌دهد. عایق صوتی درب باعث می‌شود تا امواج صوتی به داخل یا بیرون از محیطی که درب قرار دارد، نفوذ نکند. درب ضد صدا یا همان درب آکوستیک، درب‌های عایق صدا هستند و در محیط‌هایی که نیاز به سروصدای بسیار کم وجود دارد، از آن‌ها استفاده می‌شود و محیط را برای ضبط صدا، استراحت، تمرکز کردن و دیگر موارد خاص آماده خواهد کرد. در ادامه بیشتر درمورد این نوع عایق‌ها توضیح داده شده و انواع آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند.

تمامی اطلاعات مربوط به پیاده سازی عایق صوتی سقف را اینجا مشاهده کنید.

انواع عایق صوتی درب

درب‌های عایق صوتی از نظر روش تولید به دو دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شوند؛
1. درب‌های بدون هسته
درب‌های بدون هسته، در واقع همان درب‌های توخالی هستند. اما باید توجه داشت که این نوع درب‌ها واقعا توخالی نیستند و درون آن‌ها با انواع مقوا و کارتن‌های فشرده پر شده است. هزینه ساخت این نوع درب‌های ضد صدا بسیار پایین بوده و وزن کمی نیز دارند. باز و بسته کردن درب‌های بدون هسته بسیار آسان بوده و در واقع عایق صدا نیستند. اگر فردی بخواهد از این درب‌ها به عنوان درب ضد صدا استفاده کند، باید درب و چارچوب‌ها را درزگیری کرده و از مواد زیر برای پر کردن درب استفاده نمود.
چرم در عایق صوتی درب: اگر بر روی درب‌های بدون هسته، چرم کوبیده شود، تا حد زیادی می‌تواند از عبور صدا جلوگیری کند. به این نوع درب‌ها، لمسه می‌گویند. برای خانه‌هایی که حیوان خانگی مانند سگ دارند و برای جلوگیری از آزار و اذیت همسایگان، استفاده از این نوع درب آکوستیک بسیار مناسب خواهد بود. برای درب اتاق‌های کنفرانس و مدیرعامل ادارات و شرکت‌ها نیز می‌توان از این نوع عایق صوتی درب استفاده نمود.
سرب: ویژگی‌های این نوع عایق صوتی بسیار خاص‌تر از موارد گفته شده است. اصلی‌ترین ویژگی سرب، بالا بودن وزن آن است و به همین علت توان بالایی برای جلوگیری از صدا دارد. همین وزن زیاد موجب می‌شود تا سرعت عبور ارتعاشات صوتی کاهش یافته و میزان امواج صوتی عبوری از این درب‌ها به شدت کاهش می‌یابد. برخلاف پشم سنگ، سرب یک ورق نازک است که حجم درب را افزایش نخواهد داد ولی به اندازه پشم سنگ نمی‌تواند عایق صوتی خوبی باشد. از این نوع عایق برای سالن‌های سینما، کنسرت و استودیوهای ضبط صدا می‌توان استفاده نمود.

بیشتر بخوانید: عایق صوتی کف
فوم: در بین دو لایه درب بدون هسته، فوم تزریق می‌شود. بدین صورت، به یک درب ضد صدا تبدیل می‌شود. جنس این نوع فوم‌ها از پلی اورتان، پلی استایرن، فوم الاستومری، مینرال وول است. البته باید توجه داشت که با تزریق فوم، عایق صوتی درب به طور کامل انجام نشده و درب صددرصد ضد صدا نیست. بهتر است بر روی این نوع درب‌ها، چرم کوبی نیز انجام شود.
2. درب‌های هسته دار
به درب‌های توپر، درب‌های هسته دار می‌گویند. این درب‌ها معمولاً وزن سنگین‌تری نسبت به درب‌های بدون هسته دارند و اغلب از جنس چوب کامپوزیت ساخته می‌شوند. درب‌های توپر برای مکان‌هایی مانند مهدکودک‌ها، اماکن مسکونی، استودیو ضبط و غیره کاربرد دارند. در واقع درب‌هایی که با پشم سنگ و یا فوم پر شده‌اند به نوعی درب هسته‌دار به حساب می‌آیند.

درزبندی برای درب ضد صدا

از دیگر روش‌ها برای عایق نمودن درب‌ها، بستن درزها و شکاف‌های اطراف است. با پر کردن آن‌ها می‌توان تا حدی از عبور صدا جلوگیری نمود. درزبندی به دو صورت انجام می‌شود. درزبندی میان چهارچوب و درب و درزبندی میان چهارچوب و عایق صوتی دیوار مشترک. برای درزبندی میان چهارچوب و درب می‌توان از واشرهای مخصوص استفاده کرد. برخی از انواع این واشرها در برابر آتش و حرارت منبسط شده و از عبور دود و آتش جلوگیری می‌کنند. در صورت استفاده از این واشرها، درب مورد نظر به یک درب ضد حریق نیز تبدیل می‌شود. برای درزبندی میان چهارچوب و دیوار باید درزهای داخلی را به طور کامل پوشاند. فوم پلی اورتان برای این کار انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود. این نوع به درزهای داخلی اسپری شده و تمامی آن‌ها را می‌پوشاند.

عوامل موثر در قیمت درب آکوستیک یا ضد صدا

عایق صوتی درب و درب آکوستیک قیمت‌های مختلفی در بازار داشته و این تنوع قیمت به عوامل متعددی نظیر موارد زیر بستگی دارد؛
• میزان امواج صوتی عبوری از عایق صوتی درب
هرچه میزان امواج صوتی عبوری از درب کمتر بوده و مقاومت بیشتری در برابر صدا داشته باشد، قیمت آن نوع درب بیشتر خواهد بود. این نوع مقاومت به متریال به کار رفته در ساخت درب بستگی دارد. این ماده عایق صدا است که ساختار اصلی درب را به وجود می‌آورد.

تمامی اطلاعات مورد نیاز مربوط با ارائه خدمات عایق صوتی صنعتی را مشاهده کنید
• درب ضد حریق
همانطور که گفته شد، برخی از درب‌های ضد صدا در برابر نفوذ آتش نیز مقاوم بوده و ضد حریق هستند. از دلایل بروز این ویژگی، استفاده از متریال‌های مخصوص مانند پشم سنگ و واشرهای مخصوص در درزبندی است.

ماینر های خود را با عایق صوتی ماینر آکوستیک کنید
یراق‌آلات به کار رفته در درب
از دیگر مواردی که بر روی قیمت درب تأثیرگذار بوده، اجزایی از قبیل لولا و دستگیره و غیره است. البته باید توجه داشت یراق‌آلات استفاده شده در درب‌های آکوستیک تفاوتی با دیگر درب‌ها نداشته و تنها باید به لوازم مربوط به درزگیری توجه کرد.
• ابعاد و اندازه درب ضد صدا
ابعاد بر روی قیمت اثر دارد. به طوریکه درب‌های بزرگتر از سایز استاندارد، به نسبت قیمت بالاتری دارند. همچنین اگر از روکش‌های چوبی، چرم و یا رنگ‌های پودری بر روی درب استفاده کرد، قیمت آن تغییر خواهد کرد.

کلام آخر در بحث عایق صوتی درب

از اصلی‌ترین و موثرترین راه‌های جلوگیری از پخش صدا در محیط، استفاده از درب ضد صدا است. برای این کار از عایق صوتی درب استفاده می‌شود. این نوع عایق‌ها انواع مختلفی داشته که هر کدام میزان نفوذپذیری امواج صوتی در آن‌ها متفاوت است. امروزه در سراسر دنیا برای کاهش آلودگی صوتی از درب آکوستیک یا همان ضد صدا استفاده می‌شود. تولید این درب‌ها گوناگون بوده و کاربرد و مزایای متفاوتی نیز دارد. برای مثال درب‌های کنسرت‌ها، سینماها، استودیو ضبط و غیره از این نوع هستند.

بخوانید: عایق صوتی روف گاردن