گالری ما

اطلاعات تماس

دیزاین و طراحی سقف  سازه در معماری از اهمیت بالایی برخوردار است. به کار بردن سقف‌ کاذب کناف یکی از راه‌های نوین طراحی سقف است. طراحان از متریال مختلفی برای ساخت سقف کاذب استفاده می‌کنند. یکی از زیباترین و مستحکم ترین انواع سقف‌های کاذب، نوع آلومینیومی آن است. سقف کاذب آلومینیومی را بدون شک در ادارات و یا مراکز تفریحی رفاهی مشاهده کرده‌اید. از این نوع سقف کاذب در گذشته کمتر به منظور دیزاین داخلی منازل استفاده می‌شد، اگرچه در حال حاضر سقف‌ آلومینیومی توانسته به معماری داخل منازل نیز راه پیدا کند. در ادامه با برخی از ویژگی‌های این سازه‌های محبوب فلزی آشنا خواهیم شد.

معرفی سقف کاذب آلومینیومی

فلز آلومینیوم به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود همواره مورد توجه انسان بوده است. جالب است بدانید که در گذشته آلومینیوم به دلیل نایاب بودن، ارزشی هم‌تراز طلا و نقره داشته است. در سال 1895 روش استخراج آلومینیوم کشف شد و این فلز به شکل گسترده‌ای در صنعت به کار گرفته شد.

این فلز وزن نسبتا کمی دارد، بنابراین می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها در ساخت سقف کاذب باشد. همچنین آلومینیوم در برابر ضربه و حرارت یا آتش سوزی مقاومت نسبتا بالایی دارد که باعث شده، سقف‌های کاذب آلومینیومی بسیار مستحکم باشند.

اگر به مناطق مرطوب سفر کرده باشید، حتما متوجه شده‌اید که گچ در این مناطق به مرور زمان کپک می‌زند و شکل اصلی خود را از دست می‌دهد. آلومینیوم به هیچ وجه دچار این تغییر شکل و رنگ نمی‌شود و در برابر رطوبت مقاوم است. به همین دلیل استفاده از آن در ساخت سقف به دوام بیشتر سازه کمک می‌کند.

سقف کاذب آلومینیومی

همچینین سقف‌های کاذب آلومینیومی به راحتی قابل تمیز کردن هستند و هر چند مدت یکبار می‌شود به سادگی هر چه تمام‌تر مورد شستشو قرار گیرند، که این امکان برای سایر انواع سقف‌های کاذب وجود ندارد.

علیرغم موارد فوق، قیمت تایل‌های آلومینیومی که به منظور ساخت سقف کاذب از آن‌ها استفاده می‌شود، ممکن است از انواع دیگر سقف کاذب اندکی گرانتر باشند، با این وجود به دلیل زیبایی و استحکامی که دارند، انتخاب اول بسیاری از معماران و طراحان داخلی هستند.

انواع سقف کاذب آلومینیومی

یکی دیگر از ویژگی‌های فلز آلومینیوم شکل پذیری مناسب آن است، به همین دلیل سقف کاذب آلومینیومی در طرح‌ و اندازه‌های گوناگونی تولید و به بازار عرضه می‌شود. تنوع طرح‌ها به گونه‌ای است که هر سلیقه‌ای را پوشش خواهد داد. در ادامه به معرفی انواع سقف‌های کاذب آلومینیومی خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: سقف کاذب PVC

سقف کاذب تایل آلومینیومی

یکی از انواع محبوب، سقف کاذب است که به صورت تایل‌های مربعی یا مستطیلی تولید و در محل مناسب نصب می‌شوند. این تایل‌ها ابعادی مختلفی دارند که معروف‌ترین آنها 30*30 ، 60*60 و 60*120 هستند.

این نوع سقف کاذب در همه محیط‌ها قابل اجرا است و محدودیتی از این لحاظ ندارد. همچنین در میان این تایل‌ها می‌توان سیستم نورپردازی مناسبی را نیز قرار داد. بنابراین نیازی به اجرای سیستم روشنایی روکار نیست.

نصب این نوع از سقف کاذب بسیار سریع انجام می‌شود. نصاب ابتدا نبشی و سپری را به دیوار کاذب کناف اطراف متصل می‌کند و سپس بدون نیاز به پیچ شدن، تایل‌ها را در چارچوب‌های ایجاد شده قرار می‌دهد. به همین دلیل استفاده از این نوع سقف کاذب در ادارات بیشتر دیده می‌شود.

تایل‌های از نظر شکل ساخت نیز با یکدیگر تفاوت دارند. به طور کلی سه نوع تایل آلومینیومی در بازار وجود دارد که عبارتند از:

سقف کاذب آلومینیومی دامپا

این شکل از سقف کاذب بیشتر در سقف پمپ بنزین‌ها، پاساژها و مراکز عمومی به کار می‌رود و به صورت مستطیل‌های دراز و نواری است. ضخامت این سقف‌های کاذب گالوانیزه نهایتا 0.5 میلی متر است و می‌توانند از 10 سانتی متر تا 2 متر عرض داشته باشند.

مانند سقف کاذب تایل، این نوع از سقف‌های کاذب نیز در سه شکل تولید و به بازار عرضه می‌شوند:

در این نوع سقف کاذب نیز، کاربرد سوراخ‌های پانچ شده، جذب صدا از محیط اطراف است. نوارهای این نوع سقف کاذب در کنار یکدیگر قرار گرفته و به هم متصل می‌شوند، به همین دلیل شکل پیوسته و زیبایی را به خود خواهند گرفت.

سقف کاذب آلومینیومی

سقف کاذب آلومینیومی لوور

گاهی اوقات نیاز به منظور ایجاد سایه از این نوع سقف کاذب آلومینیومی استفاده می‌شود. این نوع سقف کاذب نیز به شکل نواری تولید می‌شود، با این تفاوت که نوارها در هنگام نصب در کنار یکدیگر قرار نمی‌گیرند و در میان آن‌ها فضای خالی وجود دارد. توجه داشته باشید که این نوع سقف کاذب بیشتر در محیط‌های روباز مانند سقف کافه‌ها کاربرد دارد و زیبایی خاصی را به محیط می‌بخشد.

سقف کاذب آلومینیومی گریلیوم

این نوع سقف کاذب، ظاهری مشبک به سقف سازه می‎‌بخشد و می‌توان آن را در کنار سایر انواع سقف کاذب استفاده نمود. شبکه‌های ایجاد شده در میان تیغه‌های آلومینیومی، دارای عمق هستند؛ عمق این شبکه‌ها در حدود 5 سانتی متر و ضخامت تیغه‌ها در حدود 0.6 میلی متر است.

سخن پایانی

در صورتی که قصد خرید سقف کاذب را دارید، سقف کاذب آلومینیومی می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. حتما پیش از خرید و نصب این نوع سقف‌ها از مشاوران و طراحان داخلی کمک بگیرید تا شما را در انتخاب متناسب‌ترین نوع سقف کاذب کمک کنند.