گالری ما

اطلاعات تماس

هرآنچه باید درباره سقف کاذب آکوستیک بدانید

مقدمه

عایق‌گیری صوتی تنها برای دیوارها نیست، بلکه این موضوع برای سقف به همان اندازه و حتی در مواردی برای مهار مشکلات آکوستیکی در یک فضا اهمیت بیشتری دارد. سقف کاذب آکوستیک می‌تواند بصورت یک سیستم شبکه سقفی معلق T-bar به سقف اصلی آویزان شود. این سقف علاوه بر عایق‌ بودن، ظاهر ساختمان را نیز بهبود می‌ دهد. بسته به ماهیت پروژه، می‌توان بین انواع مختلف این سقف‌ها و ویژگی‌های آنان، دست به انتخاب زد. در این مقاله درباره این سقف‌ها اطلاعات بیشتری بدست خواهید آورد.

سقف کاذب آکوستیک چیست؟

سقف آکوستیک بصورت یک سقف معلق از سقف اصلی آویزان می‌شود و در افزایش کیفیت صدا کاربرد دارد. این سقف می‌تواند از مواد مختلف آکوستیکی مانند فایبرگلاس، فوم، چوب، پلی استر و دیگر زیرلایه‌ها ساخته شود.

سقف کاذب کناف در اصل برای پنهان کردن زیرساخت‌هایی مثل تاسیسات الکتریکی و مکانیکی تولید می‌شوند. علاوه بر این، فضای ایجاد شده بین سقف کاذب و سقف اصلی شرایط را برای بازرسی، نگهداری و تعمیرات تاسیسات فراهم می‌کند. کنترل صوتی یکی دیگر از اهداف سقف کاذب است. به‌عنوان مثال، از مواد بسیار جاذب مانند فایبرگلاس یا فوم می‌توان برای کاهش پژواک و طنین صدا در فضا استفاده کرد.

چرا سقف‌ کاذب آکوستیک مهم هستند؟

یک اتاق پر سر و صدا می‌تواند آرامش افراد را برهم بزند و از میزان درک گفتگوها بکاهد. با این حال، اتاقی که بیش از حد آرام است ممکن است بی روح و کسل کننده به نظر برسد. دستاوردهای سقف کاذب آکوستیک در طول سالیان، با افزایش جذب صدا و کاهش آن به میزان قابل توجهی بهبود پیدا کرده‌اند.

اهمیت سقف آکوستیک فضا را نمی‌توان نادیده گرفت. این سقف­ها به‌طور قابل توجهی می‌توانند بر کنترل صدای فضای داخلی موثر باشند. چیزی که در مدارس، سالن‌های کنسرت و محل کار که در آن سطح سر و صدا به میزان قابل توجهی بالا است، اهمیت زیادی دارد.

بالا بودن بیش از حد سر و صدا در مدت زمان طولانی می‌تواند، راحتی، آسایش و آرامش افراد را از بین ببرد. مهمتر از همه، این موضوع می‌تواند به ایمنی و سلامتی افراد آسیب قابل توجهی وارد کند. در بدترین حالت، می‌تواند منجر به آسیب برگشت ناپذیر شنوایی شود.

سقف کاذب آکوستیک

نمونه هایی از سقف آکوستیک

سقف آکوستیک جذب صدا:

این نوع سقف‌های جاذب صدا، رایج ترین سقف‌های کاذب هستند و به کاهش بازتاب صدا در اطراف یک فضا کمک می‌کنند. این نوع سقف، در مقایسه با انواع دیگر سقف‌های کاذب عایق صدا، طرفداران بیشتری دارد و در به حداکثر رساندن میزان کنترل صدا نقش بزرگی دارد.

بسیاری از این سقف‌های آکوستیک از یک تخته فایبرگلاس با چگالی بالا ساخته می‌شوند. بسترهای دیگر مانند فوم آکوستیک و پلی استر نیز در دسترس هستند. همچنین مواردی مانند زیبایی، سطوح تمیز و دوستدار محیط زیست، عایق، مقاومت در برابر ضربه، روشنایی فیبر نوری و موارد دیگر را ارائه می دهد.

سقف آکوستیک مسدود کردن صدا:

در برخی موارد، ممکن است بخواهید از عبور صدا از سیستم شبکه سقفی جلوگیری کنید. برخی انواع سقف‌ کاذب  آکوستیک مسدود کننده صدا هستند و در این موارد می توانند نتایج خوبی داشته باشند. سیستم‌های شبکه سقفی در اکثر ساختمان­ها فقط دارای دیوارهای جداکننده هستند که در جایی که به این شبکه می‌رسند، متوقف می‌شوند. اگر این دیوار کاذب کناف با سقف تماسی نداشته باشند، صدا به راحتی می‌تواند از طریق شبکه به فضای بعدی برسد.

اگر بخواهید از سر و صدای مکانیکی به دفتر کار خود جلوگیری کنید، با جایگزینی تمام کاشی‌های سقفی با کاشی‌های سقفی مسدود کننده صدا، می‌توانید از قدرت جذب و مسدود کننده صدا استفاده کنید. اگر در حال حاضر از سقف کاذب استفاده می‌کنید، تنها با جایگزین کردن آنها با کاشی‌های آکوستیک و نصب آنها می‌توانید این کار را انجام دهید و بنابراین هزینه کمتری را نیز متحمل خواهید شد.

بیشتر بخوانید: سقف کاذب PVC

سقف آکوستیک پخش صدا:

سقف آکوستیک پخش کننده صدا، صدایی را که به سطح برخورد می‌کند پراکنده و پخش می‌کند. در واقع صدا را به جهات متفاوتی هدایت کرده و بدون حذف صدا برخلاف سقف آکوستیک جاذب، شدت صداها را کاهش می‌دهد. این امر به بهبود وضوح صدا کمک می‌کند و به ویژه در محیط‌های حساس که باید دقیق به صداها گوش داد، بسیار مفید است.

مزایای سقف آکوستیک

در ادامه به مزایایی که این نوع سقف ها فراهم می‌کنند اشاره می‌شود:

سقف کاذب آکوستیک در چه جاهایی قابل استفاده است؟

این سقف‌ها مهمترین ویژگی که دارند عایق صدا بودن آنهاست. بنابراین در مکان‌هایی که سر و صدای زیادی وجود دارد مانند سالن‌های سینما و آمفی تئاترها کاربرد وسیعی دارند. همچنین در فضاهایی مانند پارکینگ‌ها، ساختمان‌های اداری، آموزشی، مراکز تجاری، بیمارستان‌ها، کلینیک‌های درمانی و ساختمان‌های مذهبی، می تواند پژواک صدا را از بین ببرد. محل‌های پر رفت و آمد و شلوغ هم با کمک این سقف‌ها می‌توانند از میزان آلودگی صدا و تاثیرات آن بکاهند.

حرف آخر

سقف‌های آکوستیک را باید از بهترین عایق‌های صوتی دانست که در ساختمان ها و فضاهای مختلف به میزان زیادی استفاده می‌شوند و بدلیل ساختاری که دارند، تاثیرات قابل توجهی در جذب و کاهش میزان صدای اطراف می‌گذارند و در مکان‌هایی که این موضوع اهمیت دارد مانند بیمارستانها، سالن‌های سینما، آمفی تئاترها و مراکز درمانی کاربرد وسیعی دارند. زیبایی، استحکام، سبکی، مقاوم در برابر ضربه و روشنایی از جمله مزیت‌های دیگری هستند که این نوع سقف‌ها ارائه می‌دهند.

مقالات: سقف کاذب آلومینیومی